
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za decembar 2011. 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA 

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĎena je jednim delom i kroz 

odeljak o slobodi izraţavanja.  

 

1.2. Milan Popović, predsednik opštine Zvezdara, odbio je da komunicira sa novinarima 

dnevnog lista „Pravda“, koji su od njega, kao i od drugih čelnika gradskih opština u Beogradu, 

za novogodišnji broj lista traţili izjavu o tome šta smatra najvaţnijim i najznačajnijim što je u 

protekloj godini uraĎeno na teritoriji opštine, da li je poboljšan ţivot stanovnika i na koji 

način, i šta su planovi za narednu 2012. godinu. „Pravda“ tvrdi da se Popović i ranije bahato 

odnosio prema njihovim novinarima, te odbijao da pruţi traţene informacije iz domena svoje 

nadleţnosti.  

 

Zakon o javnom informisanju predviĎa da drţavni organi i organizacije, organi teritorijalne 

autonomije i lokalne samouprave, javne sluţbe i javna preduzeća, kao i poslanici i odbornici, 

imaju obavezu da informacije o svome radu učine dostupnim za javnost i to pod jednakim 

uslovima za sve novinare i sva javna glasila. Naţalost, u praksi se dešava, kao što i ovaj slučaj 

pokazuje, da se ova obaveza često zanemaruje i da se novinari ili redakcije diskriminišu. 

Zaštitnik graĎana Saša Janković, ispravno ističe u izjavi koju „Pravda“ prenosi, da se ne sme 

praviti diskriminacija medija, te da „neko ne mora da da izjavu ili intervju ako ne ţeli“, ali da 

to ne znači da moţe uskratiti informaciju koja je od vaţnosti za javnost.  

 

1.3. Vukašin Obradović, predsednik Nezavisnog udruţenja novinara Srbije, ocenio je za 

„Politiku“, da su pojedini štampani mediji u Srbiji prekršili i Zakon o javnom informisanju i 

novinarski Kodeks, izveštavajući o porodičnoj tragediji na Zvezdari u Beogradu, u kojoj su 

roditelji sa detetom u rukama skočili sa šestog sprata vojnog samačkog hotela u kome su 

ţiveli. Tom prilikom roditelji su poginuli, dok je dete teško povreĎeno. Novine su, na 

naslovnim stranama, objavljivale fotografije deteta, njegovo puno ime i prezime, 

senzacionalističke naslove. Obradović je pozvao porodicu ili buduće staratelje deteta da 

podnesu prijavu protiv odreĎenih medija Komisiji za ţalbe Saveta za štampu koja će odlučiti 

da li je novinarski kodeks prekršen. Tamara Lukšić Orlandić, zamenica Zaštitnika graĎana 

zaduţena za dečja prava, apelovala je na medije da imaju malo više obzira prema akterima 

odreĎenih tragičnih dogaĎaja. Iz Ministarstva kulture, informisanja i informacionog društva 

najavili su podnošenje prekršajnih prijava protiv svih medija koji su, svojim izveštavanjem, 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za decembar 2011. 

 

ugrozili prava maloletnika. „Svi smo zgroţeni pisanjem pojedinih medija. Novinari se, s jedne 

strane, ţale da nemaju dovoljno slobode, a s druge strane, ne razmišljaju o tome koliko 

slobode daju sebi kada ugroţavaju budućnost jednog deteta“, izjavila je za „Politiku“ Dragana 

Milićević Milutinović, drţavna sekretarka u Ministarstvu kulture, informisanja i 

informacionog društva. 

 

Članom 41. stav 3. Zakona o javnom informisanju propisano je da se maloletnik ne sme 

učiniti prepoznatljivim u informaciji koja je podesna da povredi njegovo pravo ili interes. 

TakoĎe, u Kodeksu novinara Srbije propisano je da je novinar obavezan da osigura da dete ne 

bude ugroţeno ili izloţeno riziku zbog objavljivanja njegovog imena, fotografije ili snimka s 

njegovim likom, kućom, zajednicom u kojoj ţivi ili prepoznatljivom okolinom. Ono što 

najviše poraţava u ovakvim slučajevima, jeste činjenica, koju i predsednik NUNS-a 

primećuje, da čak i mediji koji slove za ozbiljne, poseţu za jeftinim senzacionalizmom kao 

načinom pridobijanja čitalačke publike, bez razmišljanja o posledicama svojih postupaka. 

Ukoliko, kao što iz Ministarstva kulture, informisanja i informacionog društva najavljuju, 

prekršajne prijave budu podnete protiv odgovornih za povrede prava maloletnika da se ne 

učini prepoznatiljivim u informaciji podesnoj da povredi njegovo pravo ili interes, 

prijavljenima prete kazne koje su Zakonom o javnom informisanju propisane za odgovorne 

urednike u rasponu od 30.000,00 do 200.000,00 dinara. 

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Zaposleni na TV „Avala“ prekinuli su emitovanje redovnog programa 22. decembra u 

9 sati. Razlog za stupanje u štrajk je neisplaćivanje zarada zaposlenima, navodi se u 

saopštenju prosleĎenom medijima. Do početka štrajka, stalno zaposlenima isplaćen je prvi 

deo julske zarade, a honorarcima junska plata, što znači da im se duguje četiri i po, odnosno 

pet zarada, navodi se u saopštenju potpisanom sa „Zaposleni TV Avala“. Zaposleni tvrde da 

su u nekoliko navrata pokušavali da dogovore sa upravom način na koji će biti prevaziĎena 

situacija, ali da do sada nijedan dogovor nije ispoštovan. Tvrde da je štrajk otpočeo na dan 

koji je bio odreĎen kao dan kada će biti isplaćene zaostale zarade. Menadţment televizije 

saopštio je da u programu do daljeg neće biti emisija koje se realizuju uţivo, zbog odluke 

zaposlenih da obustave redovan rad. „Ironija je da se ova situacija dešava u godini u kojoj je 

TV „Avala“ ostvarila najbolje poslovne rezultate od osnivanja televizije i ojačala svoju 

reputaciju kod gledalaca. Poslovni plan koji je pred menadţment TV „Avala“ postavio 

Upravni odbor prebačen je već sa novembrom“, navodi se u saopštenju. „Veoma dobri 

poslovni rezultati koji su posledica zalaganja, ne samo menadţmenta, već i svih zaposlenih, 

nisu, meĎutim, dovoljni da se nadoknade gubici nastali u prethodnim godinama. Zato je ovo 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za decembar 2011. 

 

bio momenat u kome su poslovnu odluku o daljem funkcionisanju televizije morali da donesu 

vlasnici“, navodi menadţment. U saopštenju se dodaje da su i vlasnici i UO upoznati sa 

situacijom u svim detaljima, pa se očekuje da će nastala situacija veoma brzo biti rešena. 

Nedelju dana kasnije, predstavnici zaposlenih saopštili su da su im vlasnici i Upravni odbor 

firme na sastanku, kome su prisustvovali članovi Upravnog odbora - Danko Đunić, Dušan 

Pančić, Bojana Lekić i Ţeljko Mitrović, ponudili da im jednu platu isplate najkasnije do 10. 

januara, a drugu do kraja januara. Zaposleni su odlučili da štrajk nastave. 

 

Štrajk u Televiziji „Avala“ predstavlja prvi štrajk u nekoj komercijalnoj nacionalnoj televiziji u 

Srbiji. Zakon o radiodifuziji, niti podzakonski akti Republičke radiodifuzne agencije, ne daju 

nikakva uputstva koja bi se odnosila na to kako se štrajk organizuje i odvija na televiziji, koje 

su obaveze zaposlenih u odnosu na odrţavanje minimuma procesa rada, odnosno koja su 

prava poslodavca u tom smislu. Naime, Zakon o štrajku propisuje da je delatnost koju obavlja 

poslodavac u oblasti informisanja, i to posebno informisanja preko radija i televizije, 

delatnost od javnog interesa, te da zaposleni koji obavljaju takvu delatnosti mogu početi 

štrajk samo ako se obezbedi minimum procesa. Shodno Zakonu o štrajku, minimum procesa 

rada, utvrĎuje direktor, polazeći od prirode delatnosti, okolnosti značajnih za ostvarivanje 

potreba graĎana, preduzeća i drugih subjekata, uz obavezu da uzme u obzir mišljenje, 

primedbe i predloge sindikata. U slučaju da se minimum procesa rada ne utvrdi, mere i način 

za ispunjenje uslova za štrajk na radiju ili televiziji, trebalo bi da utvrdi nadleţan drţavni 

organ, što bi u ovom slučaju bila Republička radiodifuzna agencija. Utisak je, meĎutim, da je 

Zakon o štrajku, koji je usvojen još 1996. godine i u kome su u meĎuvremenu menjane samo 

visine propisanih kazni za prekršaje i privredne prestupe, prilično anahron. Naime, prvo 

pitanje koje se postavlja, jeste zašto bi delatnost komercijalne radio ili televizije, za potrebe 

Zakona o štrajku, uopšte predstavljala delatnost od javnog interesa u situaciji u kojoj u Srbiji, 

samo na nacionalnom nivou, postoje dve televizijske mreţe javnog servisa i pet komercijalnih 

mreţa. U odnosu na minimum procesa rada, iz Republičke radiodifuzne agencije moglo se 

nezvanično čuti samo da oni ne vide problem u prilagoĎavanju programske šeme potrebama 

štrajka, posebno imajući u vidu da se programske kvote na kojima Zakon o radiodifuziji 

insistira (npr. kvote programa na srpskom jeziku ili kvote sopstvene produkcije) i inače mere 

na godišnjem nivou, pa u slučaju štrajka koji ne bi previše dugo trajao, ne bi bilo problema da 

se one ispune. MeĎutim, štrajk u TV „Avala“ postavlja druga brojna pitanja koja se tiču 

primene Zakona o radiodifuziji, a pre svega kriterijuma po kojima je Republička radiodifuzna 

agencija izdavala dozvole za emitovanje nacionalnim emiterima, kao i smisla izdavanja 

saglasnosti za promene vlasničke strukture emiterima sa izdatim dozvolama. Naime, shodno 

Pravilniku o izdavanju dozvola za emitovanje programa, koji je Republička radiodifuzna 

agencija usvojila još 2006. godine, podnosilac prijave na javnom konkursu morao je 

garantovati svojim finansijskim potencijalom da će biti u mogućnosti da realizuje predloţeni 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za decembar 2011. 

 

programski i ureĎivački koncept. TakoĎe, istim Pravilnikom, bilo je predviĎeno da 

podnosilac prijave ima obavezu da identifikuje vlasnike osnivačkog kapitala, dokumentuje 

vlasničku strukturu, kao i da učini dostupnim podatke o izvorima finansiranja radio i/ili 

televizijske stanice. Postavlja se pitanje na koji način je RRA cenila ove uslove, i to ne samo u 

trenutku kada je dozvolu izdavala, već posebno i da li ih je uopšte cenila u trenutku kada je 

izdavala saglasnosti za promene vlasničke strukture Televizije „Avala“. Naime, ova struktura 

se, u slučaju TV „Avala“, u znatnoj meri promenila u odnosu na onaj trenutak kada je ovoj 

stanici dozvola izdata, 2006. godine, što nije karakteristika samo TV „Avale“. Podsećamo, 

pojedinačno najveće učešće u vlasništvu „Avale“ ima austrijska kompanija „Greenberg 

Invest“ GmbH, o čijim se finansijskim, organizacionim, ili bilo kojim drugim potencijalima, 

osim toga da je u vlasništvu izvesnog Verner Johanes Krausa, advokata iz Beča, u Srbiji 

praktično ništa ne zna. Zakon o radiodifuziji, u članu 103, predviĎa da emiter svaku promenu 

vlasničke strukture mora prethodno u pisanoj formi da prijavi RRA, te da će RRA, pre nego 

što odobri promenu, proveriti da li se njome ostvaruje nedozvoljena medijska koncentracija. 

RRA ovo u praksi i radi. Tako npr. Ţeljko Mitrović, vlasnik Televizije „Pink“, od 2008. godine 

sa 4,95% učestvuje u vlasničkoj strukturi i TV „Avala“, upravo imajući u vidu da je Zakonom o 

radiodifuziji, udeo od 5% predviĎen kao limit do koga vlasnik jednog nacionalnog medija 

moţe učestvovati u vlasništvu drugog. Ono što se, meĎutim, često zaboravlja i što je još gore, 

izgleda, i RRA zaboravila dozvoljavajući promenu vlasničke strukture kojom je u TV „Avalu“ 

ušao austrijski „Greenberg Invest“ GmbH, jeste odredba člana 41 Zakona o radiodifuziji, 

shodno kojoj prethodna saglasnost RRA kao uslov odobravanja promene vlasničke strukture 

emitera, ima još jedan cilj, osim cilja izbegavanja nedozvoljene medijske koncentracije, a to je 

kontrola strukture i porekla kapitala imaoca dozvole. Da je ovu odredbu RRA primenjivao u 

vezi sa članom 18. Pravilnika o izdavanju dozvola za emitovanje programa, onda bi verovatno 

i od „Greenberg Invest“ GmbH traţio da učini dostupnim podatke o izvorima finansiranja, 

realnoj vrednosti kapitala te kompanije kao nekoga ko ulazi, sa značajnim udelom, u 

vlasničku strukturu nacionalnog komercijalnog medija u Srbiji. Tako bi verovatno 

predupredili situaciju koja se sada dešava, a shodno kojoj se Verner Johanes Kraus, vlasnik 

„Greenberg Invest“ GmbH, makar sudeći po rečima Ţeljka Mitrovića, citiranog od strane 

štrajkača iz TV „Avale“, „već pomirio sa izgubljenom investicijom“. Kako će se štrajk u TV 

„Avala“ okončati i koje ćemo lekcije, kao društvo, iz njega izvući, ostaje da se vidi. 

 

3. Medijska strategija 

 

U nekoliko situacija, tokom perioda na koji se ovaj izveštaj odnosi, moglo se postaviti pitanje 

da li drţava, i u kojoj meri primenjuje Strategiju razvoja sistema javnog informisanja u 

Republici Srbiji, usvojenu 28. septembra 2011. O neophodnosti da se sa njenom primenom 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za decembar 2011. 

 

što pre otpočne, svedoče i sledeće nedoumice do kojih je dolazilo povodom najrazličitijih 

pitanja. 

 

3.1. Liberalno-demokratska partija podnela je 12. decembra zahtev Agenciji za borbu 

protiv korupcije i tuţilaštvu da istraţe kako je vlasnik lista „Kurir“ otkupio udele kompanije 

VAC u „Politici“, „Novostima“ i novosadskom „Dnevniku“, izjavio je poslanik ove partije 

Zoran Ostojić na konferenciji za novinare u Domu Narodne skupštine. On je rekao da je 

vlasnik „Kurira“ kupio VAC-ove udele u ovim medijima od novca koji je dobio od drţave iz 

Fonda za pomoć medijima u krizi, čime „drţava pokušava da stavi medije pod kontrolu“ pred 

izbore. On je dodao da, ukoliko nadleţne sluţbe ne istraţe šta se u ovom slučaju dešava i zbog 

čega, „biće jasno da nemamo nezavisne institucije u zemlji“. U Ministarstvu kulture, 

informisanja i informacionog društva, povodom tvrdnji Ostojića, u izjavi koju prenosi 

„Danas“, tvrde da list „Kurir“ nije dobio novčana sredstva iz fondova ovog ministarstva za 

pomoć medijima u poslednje tri godine, odnosno 2009, 2010. i 2011. Prema tvrdnjama 

Ostojića, koje prenose mediji, okvirni ugovor s kompanijom VAC oko preuzimanja njihovog 

udela u dnevnim listovima, potpisan je u Diseldorfu 10. novembra, a višemilionski posao 

preuzimanja vlasništva u „Politici“, „Večernjim novostima“ i „Dnevniku“ treba da bude 

realizovan do 22. decembra 2011. Ostojić je kazao da je namera da se kao finansijer kupovine 

udela pojavi konzorcijum domaćih firmi koje su pod kontrolom DS-a. Optuţio je drţavni vrh 

da „preko svog čoveka u ’Kuriru’, gospodina Bjelopetrovića, hoće da preuzme ’Politiku’ ”. 

Potpredsednica DS, Jelena Trivan, izjavila je za dnevni list „Danas“, da kupovine i 

potraţivanja vlasničkih udela koje se obavljaju meĎu firmama nemaju nikakve veze sa 

Demokratskom strankom, ni u slučaju „Kurira“, ni u slučaju bilo koje druge kompanije, tako 

da DS ne ţeli da učestvuje u prepucavanju o temi sa kojom nema veze i u kojoj se ime te 

stranke zloupotrebljava. Direktor „Kurira”, Nebojša Rosić, je u emisiji „IzmeĎu dve vatre“ 

B92 rekao da njegov list jeste zainteresovan za preuzimanje dela vlasništva u „Politici“, 

„Večernjim novostima“ i „Dnevniku“, da bi, kako kaţe, „sprečili jednog sarajevskog izdavača, 

povezanog sa narko-kartelima da preuzme ’Politiku’ ”. On je takoĎe rekao da ne postoji 

nikakav ugovor, niti sklopljeni posao oko preuzimanja, ali da se pregovori jesu vodili. 

Predsednica Upravnog odbora „Politike AD“, Sonja Liht, je televiziji B92 izjavila da tom 

akcionarskom društvu niko nije ponudio otkup VAC-ovog udela u vlasništvu „Politike novine 

i magazini“, uz podsećanje da „ ’Politika’ ne moţe biti prodata dok se ne ponudi suvlasniku po 

pravu preče kupovine“. 

 

Podsetimo, VAC je zajedno sa drţavom suvlasnik „Politike“ i „Dnevnika“, a zbog 

nemogućnosti da uĎe u vlasničku strukturu „Večernjih novosti“, kupovinu čijih akcija je 

finansirao, najavio je povlačenje iz Srbije još pre godinu i po dana. Medijskom strategijom 

drţava se obavezala da će obezbediti javnost vlasništva nad javnim glasilima i sprečiti 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za decembar 2011. 

 

prekomernu vlasničku koncentraciju, kojom se ostvaruje vladajući ili preteţni uticaj na javno 

mnenje. Medijskom strategijom drţava je i istakla svoje opredeljenje da ne bude vlasnik 

javnih glasila. U ovom trenutku, meĎutim, ona ima značajne vlasničke udele i u „Politici“, i u 

„Večernjim novostima“ i u „Dnevniku“. TakoĎe, ukoliko bi se ispostavilo da je drţava zaista 

budţetskim sredstvima namenjenim za pomoć medijima u krizi, finansijski pomogla jednom 

privatnom mediju da stekne udele u drugim, opravdano se postavlja pitanje odrţivosti takve 

mere sa aspekta propisa o kontroli drţavne pomoći. Nedoumice koje su se javile povodom 

optuţbi koje je iznela Liberalno-demokratska partija, pokazuju neophodnost da se drţava 

implementacijom Medijske strategije i pretakanjem deklarativnih opredeljenja iz nje u 

propise pozabavi bez odlaganja. Srbija, ispostavlja se, nema vremena da čeka 18 meseci na 

usklaĎivanje propisa kojima se reguliše medijska koncentracija i javnost vlasništva sa 

pravilima EU, koliko je predviĎeno Akcionim planom objavljenim uz Medijsku strategiju. 

Srbija, takoĎe, nema vremena da naredna 24 meseca samo utvrĎuje zakonski osnov za 

povlačenje drţave iz vlasništva u svim javnim glasilima, posebno imajući u vidu da takav 

osnov, i u Zakonu o javnom informisanju, ali i u propisima koji regulišu privatizaciju, zapravo 

već postoji. Ono što dodatno zabrinjava, jeste i činjenica da iz nadleţnog Ministarstva 

kulture, informisanja i informacionog društva nije saopšteno da se otpočelo sa bilo kojim 

aktivnostima koje bi se ticale ispunjavanja oročenih obaveza drţave predviĎenih Medijskom 

strategijom. 

 

3.2. Predstavnici novinarskih i medijskih udruţenja na konferenciji „Godina za nama - 

iskorišćena ili propuštena prilika za medijski sektor“, odrţanoj 21. decembra, ukazali su da je 

moguće da drţava nema nameru da odrţi obećanja koja je dala usvajanjem Medijske 

strategije. Oni su posebno ukazali da drţava nema nameru da prekine sa neposrednim 

budţetskim finansiranjem medija ni u 2012. godini, te da će poreski obveznici Srbije za 

medije dnevno izdvajati milion dinara, od čega će najveći deo dobijati drţavna novinska 

agencija „Tanjug“. Drţava se, naime, Medijskom strategijom obavezala da će, od 1. januara 

2012. godine, primenjivati propise koji se odnose na kontrolu drţavne pomoći u skladu sa 

Sporazumom o stabilizaciji i pridruţivanju sa EU, odnosno sa Prelaznim trgovinskim 

sporazumom. Predstavnici novinarskih i medijskih udruţenja veruju da je budţetom za 2012. 

predviĎeno izdvajanje od 368 miliona dinara za agenciju Tanjug, Panoramu, Jugoslovenski 

pregled i MeĎunarodni radio Srbija, u suprotnosti, kako sa Medijskom strategijom, tako i sa 

Prelaznim trgovinskim sporazumom sa EU. 

 

Podsetimo, Srbija se i Sporazumom o stabilizaciji i pridruţivanju, u članu 73, odnosno 

Prelaznim trgovinskim sporazumom, u članu 38, obavezala da harmonizuje svoje propise u 

oblasti kontrole drţavne pomoći sa propisima EU, odnosno da u toj oblasti primenjuje 

pravila koja se primenjuju u EU. Članom 39. Prelaznog trgovinskog sporazuma, dodatno je 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za decembar 2011. 

 

predviĎeno da će, istekom roka od 3 godine nakon stupanja na snagu tog sporazuma, Srbija 

primeniti na javna preduzeća i preduzeća kojima su dodeljena posebna prava, načela koja su 

utvrĎena u Ugovoru o osnivanju Evropske zajednice, sa posebnim upućivanjem na član 86. 

(sada član 106. Ugovora o funkcionisanju Evropske Unije). Član 106. Ugovora o 

funkcionisanju Evropske Unije predviĎa da se u odnosu na javna preduzeća i preduzeća 

kojima su dodeljena posebna prava neće donositi nove, niti odrţavati na snazi stare mere, 

koje bi bile u suprotnosti sa načelima nediskriminacije, zaštite konkurencije i kontrole 

drţavne pomoći utvrĎene tim Ugovorom. Kako Srbija Prelazni trgovinski sporazum 

primenjuje od 1. januara 2009. godine, to znači da rok od tri godine za početak primene 

Zakona o kontroli drţavne pomoći na javna preduzeća ističe 1. januara 2012. godine. Ovo je 

od izuzetnog značaja zbog činjenice da u Srbiji i dalje postoji veliki broj javnih medijskih 

preduzeća, koja se finansiraju iz javnih prihoda i koje takvo finansiranje dovodi u povoljniji 

poloţaj na trţištu u odnosu na konkurente u privatnoj svojini, čime se nesumnjivo narušava 

konkurencija. Ovo je posebno vidljivo izraţeno u odnosu na drţavnu novinsku agenciju 

„Tanjug“, koja se neposrednim finansiranjem iz budţetskih sredstava, nesumnjivo dovodi u 

povoljniji poloţaj na trţištu u odnosu na svoje konkurente, privatne novinske agencije „Beta“ 

i „Fonet“. Kao test spremnosti drţave da implementira Medijsku strategiju, posluţiće upravo 

njeno pridrţavanje predviĎenih rokova iz Akcionog plana koji se odnose na primenu propisa 

o kontroli drţavne pomoći, budući da su ti rokovi u Akcionom planu najkraći. Usvojeni 

budţet za 2012. godinu, naţalost ukazuje da drţava taj test neće poloţiti. 

 

 

 


